+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2
1 2 sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Frankrike!

1. Smile Frankrike!

Sverige har blivit mer hundvänligt men vänligheten växer i takt med att man reser söderut. Varje höst drar vi med husvagn och schäfer till Provence. I september är luften inte lika dallrande, det är inte lika trångt som i augusti men vattnet fortfarande varmt. Överallt får man av alltifrån vänliga till översvallande mottaganden när man kommer med sin fyrfota vän. "Kan vi ta med hunden in?" frågade vi på en restaurang under första resan med hund. "Mais oui, madam, - var skulle den annars vara?" Ja, så är det - var skulle den annars vara. I Vence finns det t.o.m. en resturang med egen hundmatsedel, i städerna finns ofta automater med hundbajspåsar - "Varsågod - plocka gärna upp efter hunden" och på en av våra favoritcampingplatser i St Remy har hundarna egen dusch för varma dagar eller för sköljning efter bad i det salta Medelhavet. Och på tal om campingplatser så är hundar för det mesta välkomna om man bara har en årsfärsk rabiesvaccination! Vill någon veta mer eller få tips om hundresor i södra Europa, svarar jag gärna på frågor
    Busters matte

2. Standard Frankofil...

Ah! Ce la vie! Vad sugen jag blev nu! Det senaste traumatiska minnet av bilkö på Autobahn med 50 grader i luften, svart bil med trasig AC med en något varm familj börjar blekna. Där kan man instämma med att folk tar väl emot en när man kommer med hund. Vi körde i vägrenen tills vi såg ett motell som vi kunde ta in på kl. 13.00 på dagen för att kunna spola hunden i duschen och sova en stund så att vi skulle kunna fortsätta färden på natten. Motellägaren var mycket hjälpsam. Det är äventyr man minns.

Så länge man inte reser i värsta semestertrafiken så är det absolut värt att ha med hunden på resan. Man får njuta av sitt älskade Frankrike och behöver inte hela tiden tänka "vad trevligt det hade varit att gå med hund här"...

Jag undrar om Busters matte kanske har någon bra veterinärkontakt i Europa för hemvändande svenska hundar?

/ Leomatte

3. Smile "vår" franska veterinär

Jo Leomatte, vi har en jättebra veterinär i Frankrike, som besiktigar Buster och kollar när/att han får sina avmaskningspiller före hemresan. Eftersom vi aldrig vet hur bråttom vi har eller kommer att få när vi inser att det är dags att dra mot norr, brukar vi gå till "vår" franska veterinär (senast 10 dagar innan man passerar svenska gränsen) för att slippa göra avstickare från Autobahn. På vägen ut gör vi gärna pauser efter vägen och försöker se något nytt varje år, men när vi kommit till slutet av september är man på något sätt mentalt redan hemma och då gör vi pinan kort och kör direkt. Oavsett var vi har haft baslägret, kommer vi i slutet av semestern till den lilla staden Saint-Remy-de-Provence, som ligger 2½ mil söder om Avignon vid foten av Les Alpilles - den taggiga berskedjan som erbjuder vackra vyer och fina utflyktsmål. Åter till frågan om veterinär: I saint-Remy finns Docteur vétérinaire Anne Caffa (vid ZAC de la Gare, ett litet affärscentrum) 04 90 92 11 95. Hon talar utmärkt engelska och räds inte en manligt skrajmorrnade schäfer. I Nice har vi en annan veterinärkontakt: Doctuer Oliver Poly, som bland annat har fördelen av att ha sin praktik vid inre hamnen (där båtarna till Corsika går) så att det är lätt att hitta en plats på den stora Parkeringen, vilket annars kan vara knepigt i den staden.
    Finns det andra bra veterinärtips? För nu har jag uttömt våra! Tiden går fort och i slutet på augusti är det dags att dra upp stödbenen igen!
    Busters matte

4. Standard Tack för kanonbra tips!

Känns skönt att ha några namn även om vi inte kommer att komma så långt söderut i år. Suck. Man får väl hålla tillgodo med svensk sommar med algblomning, andras ouppfostrade barn och mycket små myggor som biter väldigt hårt.

Jag fortsätter att drömma om varma kvällspromenader hand i hand med min arbetsnarkoman, hiskeligt illaluktande men goda ostar, rosévin, vita persikor, färska mandlar, små goda meloner, slaktarens hund som blockerar ingången till slakteriet med sin bastanta (icke feta) kropp och boulangeriet där Leo kan få vitt bröd på stubinen av mycket snälla tanter. /Leomatte

5. Standard Tackar också!

Hejsan!

Har precis lyckats hitta hit genom surfing på internet efter semestertips med hund i europa.

Vi planerar ev att "bila" med vår hund till Frankrike ( så tusen tack för veterinärtipsen!). Undrar bara hur ni lyckats hitta dessa veterinärer? För det är väl avmaskning hos veterinär och rabiesspruta + pass som vi ska tänka på när det gäller den delen?
    En annan fråga......vet ni var jag kan hitta vilka regler som gäller för olika länder, tänker på bl.a. koppeltvång, vistelse på stranden odyl.

Tacksam för svar.

6. Post Jo, det här med veterinärer och ordningsregler

Hej, hej katti
    Vad man måste ha klart innan man lämnar Sverige är ett "Pass för sällskapsdjur" och en rabiesvaccination, som inte skall vara äldre än ett år (innan du åker tillbaka till Sverige igen). Visserligen påstår fabrikanten, Jordbruksverket och vissa veterinärer att Nobivacs rabiesvaccin är giltigt i tre år, men då har de inte försökt övertyga en fransman, som envist hävdar "Här gäller vaccinet bara i ett år, Sverige får säga vad det vill. Ni har en oloviligt införd hund". (se vidare vår diskussion ang. Hundpass på anan plats i denna site) Alltså rabiesvaccination varje år rekommenderas!
    Om din hund inte redan är vaccinerad mot rabies blir det lite kärvs att resa denna sommar, eftersom det måste gå 120 dagar efter den första rabiessprutan för att hunden skall kunna utveckla och uppvisa tillräckligt med antikroppar för att få vaccinationen godkänd. Detta gäller bara första året. De följande åren kan man bara ta påfyllnadssprutor alldeles i anslutningen till resan. Allt det här + vilka övriga sprutor (om ej obligatoriska) som man bör ta. vet veterinären.
    Den europeiska veterinären, som man skall besöka 10 - 1 dag innan man reser in i Sverige igen sätter, efter en ofta summarisk undersökning, en stämpel i rutan "Djuret är i god hälsa och i stånd att tåla transporten till bestämmenlseorten" och ser på när husse/matte ger hunden avmaskningspillren, för att sedan kunna intyga att så skett. Vi brukar själva ta med medlet DRONTAL från Sverige, sedan goda vänner fått irra en hel dag i Norra Italien för att få tag på medlet. Vår franska veterinär har det på lager men för att vara på säkra sidan ingår det alltid i Busters reseapotek.
    Hotell och campingplatser brukar kunna rekommendera veterinärer bara man talar om att det gäller en "hemresekontroll inom EU" så att man kommer till en veterinär med rätt att stämpla pass.
    När det gäller ordningsreglerna, brukar det i västländerna runt Medelhavet finnas skyltar med hundar eller överstrukna hundar på stränderna så att man vet vad som gäller. Saknas skyltar brukar vi göra som lokalbefolkningen och följa regeln: Det som inte är förbjudet är tillåtet! På Kennelklubbens hemsida (www.skk.se) finns en rubrik Länkar och under den Utländska organisationer. Där kan man få viss (men bara viss) vägledning men hittills har vi själva klarat oss bra med fingertoppskänslan.
    Även om jag är lite sur på Jordbruksverket som inte kan erkänna svårigheterna utomlands med deras (på fabrikantens rekommendationer) 3-årsgaranti på rabiesvaccin, kan jag inte undlåta att hänvisa till deras hemsida (www.sjv.se) för information ang utlandsresa. Statens veterinärmedicinska (www.sva.se - klicka på djurslag sedan hund)) har mycket konkret information.
    Låter det mycket? Förfäras ej, ta bara en sak i taget och följ veterinärens checklista, så kommer ni att få en fin semester med hunden.
    Visserligen har jag sett (utan att nämna några namn) en hundpensionatägarinna och hund-förstå-sig-påare sitta i TV och säga, att hunden har det mycket bättre på pensionat är på resa. Det tror jag inte gäller generellt och det gäller absolut inte Buster
    vet Buster matte

7. Standard

Tack för all info!! Vi har velat fram och tillbaka. Eftersom vi inte ska ta blodprovet förräns nu på måndag och det kan ta upp till 2-3 veckor innnan svaret..........så blev det Gotland detta året! Ville boka ett boende som vi ville ha innan allt blev uppbokat och feg som jag är vill jag inte chansa på att vaccinet ska ha tagit. Känns som vi behöver lite mer kött på benen innan vi ger oss iväg, men nästa år blir det nog av att hyra ett hus i Frankrike, vi älskar det landet! Så tack än en gång för att du delar med dig!!

8. Standard Gotland!

9. Standard

Gotland är ett fint alternativ och vi skall hälsa Frankrike att ni kommer nästa år
    Busters matte

10. Standard

Det låter bra! Gör det och spara några croissants till oss!

+ Svara på ämne

Regler för att posta

• Du kan inte posta nya trådar
  • Du kan inte posta svar
  • Du kan inte posta bifogade filer
  • Du kan inte redigera dina poster
-

Hundfoder | Skaffa hund | Allt inom hund | Färskfoder | Vom og Hundemat | Laserbehandling Hund | Hundpensionat Enköping