+ Svara på ämne
Visar resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Är det för sent att ordna hundpass!?

1. Standard Är det för sent att ordna hundpass!?

Hej, allesammans!

Jag och min sambo har tänkt att resa runt i europa i sommar, och naturligtvis vill vi att vår hund, morris, ska följa med! Nu när vi läst runt lite så hittar vi information om att ett hundpass tar minst sex månader att ordna - är detta korrekt!? Vi har tänkt åka ner till italien (juli/augisti) och korsar därför danmark, tyskland och österrike på vägen ner (och upp ) - vad är det utöver pass vi ska ordna!? Vaccination, avmaskning etc..?

Är oerhört tacksam för all information av värde!

Mvh anton

2. Standard

Har nu ringt Jordbruksverket och blir dessvärre inte klarare av det - behövs hundpass inom EU överhuvudtaget? Snälla, är det ingen som vet vad som gället!?

3. Exclamation ang hundpass

Hej morris-
    det verkar som om den här sidan ligger lite i dvala för närvarande! Vi reste till Spanien med vår pudel förra våren och hade hundpass med allt vad det innebär. Ring tullverket eller passpolisen och be om detaljer - det tar ett tag att ordna så du har nog bråttom. Om du inte gör rätt riskerar du att inte få ta in hunden i Sverige igen. Läs i genom andra svar som lämnats tidgare, där finns mycket information.

4. Standard

Hej Morris!

För att hunden ska få resa in i Sverige efter att ha varit utomlands krävs att du har beställt ett pass hos din veterinär. Om denne inte har pass hemma "på lager" kan det ta lite tid att få hem från Jordbruksverket. Statliga verk.....inget som skickas samma dag.....

Under tiden du väntar på att passet ska komma till din veterinär kan du sysselsätta dig med att chipmärka hunden. Andra märkningar är tillåtna i Sverige (tror jag) men år 2011 är microchip det enda som är tillåtet i övriga Europa så det är lika bra att chipmärka med en gång.

Därefter krävs grundvaccination mot rabies.

Efter det (tidigast 120 dagar efter senaste vaccinationen) görs en antikroppskontroll som skickas till SVA.

Blir svaret godkänt (kan också ta några dagar innan svaret kommer) skriver veterinären in detta i passet.

Alltså. Ett pass på 4 månader är optimistiskt.

Här kan du gå in och läsa på fler saker som du bör tänka på när du tar med hunden utomlands. Det finns mycket elände i Europa som inte finns här i Sverige, men vet man om riskerna och inte utsätter sin vovve för dem så är det klart att hunden ska med på semester.

Läs också vad Busters matte har skrivit här på forumet. Hon har skrivit många bra saker rörande att resa utomlands med hund i olika trådar på forumet.

5. Standard

Tack för de givande svaren!

Nu har Morris (inte jag, utan hunden... ), fått sin första rabiesvaccination, blivit chipmärkt samt erhållit pass! Jag och min sambo var hos veterinären tidigare i veckan, nu återstår det "bara" att vänta fyra veckor för att åter ta en vaccinationsspruta (rabies) och därefter väntar ytterliggare 120 härliga dagar... För att till slut utföra en blodprovstagning!

Varför måste det vara så krångligt? Jordbruksverket "passade" bara vidare mina frågor... Men så är det väl med myndigheter/verk, -ansvaret delegeras vidare, vidare och vidare, och till slut är du tillbaka på ruta ett...

Måste tillägga att hundpasset ser riktigt trevligt ut!

Mvh Anton

6. Thumbs down mer krångel

Tyvärr upphör inte krånglet här! TÄNK PÅ att oavsett vad den svenska veterinären säger om att rabiesvaccinet är flerårigt så måste hunden vaccineras varje år för att passet skall vara godkänt i de flesta Europeiska länder! Vi höll på att fastna i Frankrike för några år sedan eftersom vi förlitat oss på det tvååriga löftet. När vi kom hem levde jag rövare med myndigheterna och numer står det faktiskt att man skall kolla med ambassaderna till de länder man avser besöka och själv ta reda på vad som gäller. Av egen erfarenhet vet jag att man inte brukar vara så säkra där heller, så det bästa är att se till att hunden får sin rabiesspruta varje år, så blir det sldrig några problem. Alldeles otroligt är det dock att man inte kan få besked från ansvarig myndighet men följer man det schema som Leos matte gav, så funkar det. Ett tips till Jordbruksverket! Trevlig resa önskar
    Busters matte

+ Svara på ämne

Regler för att posta

• Du kan inte posta nya trådar
  • Du kan inte posta svar
  • Du kan inte posta bifogade filer
  • Du kan inte redigera dina poster
-

Hundfoder | Skaffa hund | Allt inom hund | Färskfoder | Vom og Hundemat | Laserbehandling Hund | Hundpensionat Enköping