+ Svara på ämne
Visar resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Norge!

1. Standard Norge!

Hej! Vi är nya här! Vi har 3 st mopstikar och bor i Stockholmsområdet.
    I 3 somrar i rad har vi åkt runt i Norge med 2 mopsar (den tredje skaffade vi i höstas).
    Det har gått bra hitills med allt, men nu undrar jag lite om nån har erfarenhet av vad som händer om hunden/hundarna blir sjuka, t ex ormbitna på en semester långt ifrån civilisationen.
    Vi tänkte åka till Lofoten i sommar, och jag har plötsligt fått lite panik över hur man gör i en akut situation?
    Någon som har erfarenhet av att resa i Norge med hund? Några bra tips när det gäller veterinärer där? Några andra tips på ställen som är värda att åka till i Norge?
    Det som är så suveränt med Norge är ju den fantastiska naturen, men också att de inte har några läskiga sjukdomar och att man får åka dit utan hundpass:-). Älskar verkligen att resa där

2. Standard Cortison

Jo, alldeles rätt - att semestra i Norge är säkert busbra med natur, hundvänligt klimat och utan alla nackdelar (fast fördelarna överväger förstås) som det innebär att semestra söderut, som Buster gör. En gemensam nämnare finns: ormar och annat sattyg som på någon sekund förvandlar idyllen till något annat. Vi har alltid (även hemma) en burk cortison i bilen, för att snabbt kunna ge hunden om den exempelvis blir biten av en orm. Ett tips jag fått (även om jag inte följt det) från en hundägarkompis, som ofta rör sig i skog och mark är att ha en cortisontablett i en liten hylsa - typ sådan man skriver namn, telefonnummer mm) i halsbandet eller i kopplet. Tablettburken i bilen kan ju vara långt bort om man befinner sig några kilometer in i skogen. Vi har "peppar, peppar" inte behövt använda medicinen, men den känns bra som en försäkring om något händer - i Norge, Vallentuna, Provence etc tycker
    Busters matte

Standard

Köpte kortison häromdagen att ha utifall att, och då sade de på apoteket att det ska förvaras torrt och svalt.

Standard

Hittade förresten just denna länk om turer med hund i Norge:
    http://www.hyttemarkedet.no/hytte.php?ar_id=55

Reg.datum
    Nov 2008

Standard Cortison!

Citat Ursprungligen postat av busters matte
    Jo, alldeles rätt - att semestra i Norge är säkert busbra med natur, hundvänligt klimat och utan alla nackdelar (fast fördelarna överväger förstås) som det innebär att semestra söderut, som Buster gör. En gemensam nämnare finns: ormar och annat sattyg som på någon sekund förvandlar idyllen till något annat. Vi har alltid (även hemma) en burk cortison i bilen, för att snabbt kunna ge hunden om den exempelvis blir biten av en orm. Ett tips jag fått (även om jag inte följt det) från en hundägarkompis, som ofta rör sig i skog och mark är att ha en cortisontablett i en liten hylsa - typ sådan man skriver namn, telefonnummer mm) i halsbandet eller i kopplet. Tablettburken i bilen kan ju vara långt bort om man befinner sig några kilometer in i skogen. Vi har "peppar, peppar" inte behövt använda medicinen, men den känns bra som en försäkring om något händer - i Norge, Vallentuna, Provence etc tycker
    Busters matte

Tänkte bidra med lite tankar runt cortison. Prata med din vererinär så du får ett recept. Det finns minst två olika cortisonpreparat. Dom fungerar på lite olika vis vad gäller den tid det tar för tabletterna att verka, och det är olika hur många man ska ge per kilo hund. Jag vet också att många ifrågasätter hur stor effekt cortison har vid ormbett och getingstick på hund.
    Jag har i alla fall alltid cortisontabletter med när jag är ute i skog och mark, tycker det känns bättre att kunna göra något om olyckan skulle vara framme. Men som sagt, prata med en vererinär, dom vet!
    Alva & Lovis.

+ Svara på ämne

Regler för att posta

• Du kan inte posta nya trådar
  • Du kan inte posta svar
  • Du kan inte posta bifogade filer
  • Du kan inte redigera dina poster
-

Hundfoder | Skaffa hund | Allt inom hund | Färskfoder | Vom og Hundemat | Laserbehandling Hund | Hundpensionat Enköping