+ Svara på ämne
Visar resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Resa genom Europa

1. Standard Resa genom Europa

Min man, lille son på 8 månader och 10 åriga labradoren Elvis har köpt en husbil och tänker köra ner genom Europa. Vår rutt ska gå från Göteborg genom Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike, Spanien och Portugal. Vi har tänkt att vara borta i fyra månader. Elvis har fått alla vaccinationer som krävs för att resa med hund i EU-land. Men vad jag förstår kan sen varje enskilt land ha egna regler. Spanien verkar tex. kräva att hunden avmaskas mot hjärtmask 24-48 timmar innan den får komma in i Spanien. Är det någon som känner till om det finns andra regler för de länder vi har tänkt att besöka än de vanliga EU reglerna? Sen undrar jag också om någon vet om man ska åka på rött i tullen när man åker in i andra länder för att visa upp hunden, så som man ska göra när man ska tillbaka till Sverige? Hoppas någon kan svara.

elvis

2. Smile lyckliga elvis!

Det blev inte så lätt som de trodde i EU-parlamentet när man skrev om reglerna för non-commercal movement of pet animals, vilket man huvudsakligen gjorde för att England och Sverige skulle släppa sina krav på 6 månaders karantän. Vissa grundkrav blev gemensamma (de som Sverige tillämpar ang. vaccinering mm) men hela proceduren fick länderna i överigt att tänka till och eftersom det gavs utrymme för egna tillägg, har man också i vissa fall gjort det. Exempelvis skall man inte vara säkert på att det s.k. treåriga rabiesvaccinet som används i Sverige är godkänt i andra länder. I t.ex. Frankrike måste hunden vara vaccinerad varje år - så vaccinera alltidhunden varje år! Passerar man årsgränsen medan man är borta, går det alldeles utmärkt att få en fyllnadsspruta där man är. Summan av kardemumman är att man för att vara på säkra sidan bör kontakta det aktuella landets ambassad i Stockholm för att ta reda på om det finns några speciella regler. På er reserutt verkar det bara vara Portugal och Spanien som utöver den ettåriga rabiesvaccinationen kan ha extra önskemål. Ambassaden vet.
    Det där med att köra på rött i tullen, är något som jag aldrig tänkt på och aldrig gjort heller. Gränsövergångarna på kontinenten är oftast obemannade och numer märker man bara att man lämnar ett land och kommer in i ett annat på skylterna med unionsstjärnorna som omger landets namn. I bland ser man särskilda tillslag med tullare runt lastbilar eller bilar från icke-EU-land. Så jag kan inte svara annat än att vi aldrig gjort det - rätt eller fel.
    Jo, tillbaka i Sverige stannar vi alltid i spärrzonen, går ut visar upp passet till tjänstmannan som står 100 m från bilen. Han tittar förstrött i paset men kollar aldig vilken hund eller hur många hundar vi har med oss. Vi har i alla fall gjort vårt. Lycklig resa önskar
    Busters matte

3. Standard Bara stoppad en gång...

Leo har heller aldrig åkt på rött någon gång ute i Europa...utom en gång i Stockholm då vi kom från Helsingfors med båten och hade oerhört ont om tid till Gotlandsfärjan. Då satt alla och såg nervösa ut i bilen (för att vi hade bråttom och såg att det kom ett lååååååångt godståg som sakta rullade mot båten....). Tulltjästemannen vinkade raskt in oss och bläddrade länge med tom blick i passet. Han skulle förmodligen inte ha reagerat om det stod att det var en Pyrenéer tik med sex valpar med en varg från Sibirien som pappa som skulle finnas i skuffen...
    Den gången missade vi faktiskt Gotlandsbåten och fick tillbringa många långa timmar i Nynäshamn. Numera reser vi bara över gränsen med kompisar med utpräglat pokerfejs =)

Trevlig resa Elvis!
    Håll oss uppdaterade!

/ Leo och Leomatte

4. Standard Avis....

Hej Elvis!
    Vi är gröna av avundsjuka =)
    Tänkte att du kanske behöver ha några nyttiga länkar av min matte...

Till veterinärmyndigheterna i dina semesterländer

Danmark, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien och Portugal...ifall att något händer eller om ni undrar något.

Gör gärna en lista på trevliga ställen som vi nordbor kan besöka eller som Buster - Resedagbok. Det var mycket trevlig läsning!

Trevlig resa önskar också Charlie!

5. Standard

Fantastiska länkar!

+ Svara på ämne

Regler för att posta

• Du kan inte posta nya trådar
  • Du kan inte posta svar
  • Du kan inte posta bifogade filer
  • Du kan inte redigera dina poster
-

Hundfoder | Skaffa hund | Allt inom hund | Färskfoder | Vom og Hundemat | Laserbehandling Hund | Hundpensionat Enköping